Zienn - opvang en ondersteuning 0900 118 88 81

Onafhankelijke Cliëntondersteuning

Iedereen die informatie of ondersteuning wil bij het zoeken naar zorg of ondersteuning kan gebruikmaken van een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO). Dit kan ook als je begeleiding van Zienn of Het Kopland krijgt.
We leggen hieronder uit waar deze je bij kan helpen en hoe je in contact komt met een onafhankelijke cliëntondersteuner.

Wat is een onafhankelijke cliëntondersteuner (OCO)?

Een OCO is iemand die met jou meedenkt, meegaat, advies geeft en jou helpt.
Deze persoon is onafhankelijk en dus ook niet in dienst bij Zienn of Het Kopland.

Je kunt contact opnemen met een OCO wanneer je wilt weten:

  • Waar je terecht kunt voor ondersteuning bij jou in de buurt;
  • Welke zorgaanbieder bij jou past;
  • Welke hulp bij jou past;
  • Wat je rechten zijn;
  • Of er wachtlijsten zijn.

Wanneer je al ondersteuning krijgt kan de OCO:

  • Met je meegaan naar de bespreking van je zorg,- of ondersteuningsplan;
  • Met je meegaan naar de gemeente of andere instantie;
  • Bemiddelen tussen jou en de begeleiding;
  • Je ondersteunen bij een klacht, geschil, bezwaar en beroep;
  • Helpen om een indicatie aan te vragen;
  • Helpen bij andere regelzaken.

Wat kost een OCO?

Een OCO is gratis en is er speciaal voor jou. Je hoeft er niets voor te betalen.

Waar vind je een OCO?

De gemeente waar je ingeschreven staat kan jou vertellen waar jij een OCO vindt.
Je kunt bellen met de gemeente of naar de gemeentesite gaan.

Goed om te weten

Liever hadden we je een direct nummer van een OCO gegeven maar elke gemeente heeft hier andere afspraken over.
Daarom verwijzen we je door naar de gemeente zodat je meteen weet waar jij jouw OCO vindt.